fredag 1. juli 2011

Bislett Plass - her møtes alle de fine damene

Therese, Louise og Josefine. Dronninger og prinsesser. De møtes her på Bislett plass.

Therese av Sachsen-Altenburg

Bislett plass er egentlig bare en rundkjøring med en liten grønn flekk i midten. Og gjennom denne grønne flekken kjører til alt overmål trikken. Rundkjøringa er forøvrig den første som ble anlagt i Oslo. Så sånn sett er stedet ganske spesielt. Dersom man er opptatt av rundkjøringer. Ut fra Bislett plass går gatene Underhaugsveien og Pilestredet og de tidligere nevnte Thereses-, Louises- og Josefines gate.

Bislett plass med grønn flekk i midten

Bislett bad

Den evengeliske lutherske frikirke


Jeg står altså på denne plassen som heter Bislett Plass. Her ligger de litt mer kjente Bislet Stadion og Bislet Bad. Og kafeer og butikker ligger på rad og rekker oppover Theresesgate og Pilestredet. Det sagt om Thereses gate at den har noe som ikke andre gater har. Den har alt.

Det regner og jeg stikker innom Kaffebrenneriet og drikker en dobbel Cappuchino mens jeg leser Dagbladet. Jeg er ikke alene, brenneriet er full av unge jenter med SATS treningsbager og småbarnsmødre med barnevogn. Et øyeblikk får jeg litt dårlig samvittighet for at jeg ikke har trent selv, men det sklir fort over.

Jeg sveiper istedet forbi den evangelisk lutherske frikirken som ligger midt i rundkjøringa, og videre bortover Josefines gate. Her gikk jeg forresten for omtrent 100 år siden på skole. Hadde planer om å bli dataingeniør, men tatt i betraktning at jeg i går ikke en gang klarte å laste bilder fra iPad til blogger, tror jeg det var smart at jeg ikke fullførte det siste året.

I enden av Josefines gate ligger som mange shopping-glade vet, Hegdehaugsveien og Bogstadveien. Og det jeg eventuelt måtte ha igjen av dårlig samvittig for manglende trening forsvinner som dugg for solen. Det er god trening i å shoppe.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...