lørdag 16. juli 2011

Å planlegge ferien er halve gleden

Derfor har jeg så smått allerede begynt å tenke på hvor jeg vil reise neste sommer. Jeg er enda ikke kommet hjem fra årets ferie, men det gjør ingenting. Det er flott å sitte på en solfyllt terasse, med et glass hvitvin i hånda, og tenke på alt man kan gjøre neste ferie. Årets ferie, med besøk i Hobøl, Oslo, London, St Anton, Camogli og Cinque Terre har vært helt fantastisk, og det skal litt til å overgå det. Det trenger ikke å bli bedre enn årets ferie, det er ikke det jeg mener. Men like bra. Det ønsker jeg meg.

Hva er det jeg egentlig ønsker meg av en sommerferie?
Jeg ønsker meg sol og varme, rolige dager, hektiske og pulserende dager. God mat og god drikke. Aktiviterer, men også late dager på stranda. Jeg ønsker meg en ferie hvor jeg treffer nye mennesker. En ferie hvor jeg lærer noe nytt, både om stedet jeg besøker og om meg selv.

Jeg liker å besøke nye steder, samtidig som det er noe eget ved mange av de stedene jeg har vært tidligere. Det å føle at jeg kommer "hjem" når jeg kommer frem til feriestedet, er fantastisk. Jeg slipper å bruke tid på å besøke de mindre bra restaurantene eller de mindre interessante kulturelle opplevelsene. Jeg tror at neste års destinasjoner vil være et kombinasjon av nye steder og opplevde steder.

Et av de opplevde stedene jeg helt sikkert skal til neste år er Toscana. For meg er det vel ingen steder over, og kanskje ikke så mange ved siden av heller. Gi meg en uke der, så kan de tre andre ukene fordeles på noen av de utallige andre stedene som er verdt et besøk.

Duomen i Massa Marittima

Firenze

Chianti

Med utsikt til San Gimignano

Gaiole in Chianti
Viareggio

 
Jeg planlegger forresten en tur til Frankrike sammen med to venninner neste høst. Vi skal løpe maraton fra vinslott til vinslott. Høres ut som en suveren kombinasjon, jogging og vindrikking.

Fordelen med å begynne planleggingen så lang tid i forveien, er selvfølgelig at jeg kan glede meg så utrolig lenge!

Dersom det er noen som har forslag til reisemål, tar jeg mer enn gjerne imot tips.

1 kommentar:

  1. Åh så deilig å høre at det finnes noen andre som begynner å planlegge neste års ferie før årets er omme :) Trodde jeg var alene om det.
    Jeg tror neste års ferie går til toscana, har aldri vært der. Har lyst på sol, varne, basseng, stillhet og god mat og vin...

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...