søndag 10. juli 2011

Østerrike - en vandrehistorie del V

selv om jeg har gått rundt i drøye 2000 meters høyde, er det utrolig frodig. Jeg har tatt mange bilder av blomster jeg har snublet over, og her kommer noen.







Edelweiss, ingen over, ingen ved siden. Den ubestridte dronning.







Arnika heter denne, og den har visstnok helbredende egenskaper. Apotekets forrige eier, han døde visstnok mens han samlet Arnika,lagde sin egen salve av denne som han solgte på apoteket. Smøres på der hvor du har vondt, og eureka, du blir frisk. Vertinna forteller også at i ett hvert møblert østerriksk hjem finnes en eliksir laget på rein sprit og Arnika. Og hun hadde selvfølgelig flere selv.







Schnittlauk - vill gressløk. Jeg ramlet over en svær myr hvor det krydde v disse. Mye sterkere smak enn den sommer vokser i hagen hjemme.













Denne er flott! Den heter Mountain Houseleek, og det er strengt forbudt å plukke den.







Alpenrose, en slags rhododendron.







Dette er Golden Hawksbeard. Nesten umulig å ikke oppdage den, da den har en utrolig flott orangefarge.







Centaury bruker du i badevannet. Skal visstnok være fin for huden.





Round-Headed Rampion kalles denne stilige blomsten.

Og flere klokke-varianter:






















Selv om jeg snublet over omlag 50 forskjellige blomster, var det en jeg aldri så. Den heter Frauenschue på tysk, Ladys slipper på engelsk, og den ligner som navnet forteller på en damesko. Enten vet ikke folk hvor den vokser, eller så vil de ikke fortelle meg det. Gabi sier nemlig at hun ikke aner hvor den vokser, mannen hennes sier at det ikke er noe rart all den tid hun aldri går i fjellet. Gabi sier derimot at Anemarie, min vertinna vet hvor den vokser, for hun vet alt som er verdt å vite om dette emnet. Anemarie påstår at hun aldri har sett den, og dessuten er den sikkert avblomstret.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...