søndag 31. juli 2011

Italia -> Toscana -> Massa Marittima -> Santa Laura


I dag er det stålende sol og en fantastisk flott sommerdag i Tromsø. Jeg sitter på balkongen med et glass Prosecco, og tankene min flyr avgårde til Toscana og Massa Marittima. Byen som jeg har besøkt så mange ganger, både vår, sommer og vinter. Jeg har opplevd den i stekende sol, i striregn og kulde. Min lille favorittby. Det bor i underkant av 9000 mennesker her, og jeg er heldig og blitt kjent med flere. Flotte mennesker som byr på seg selv.

Utsikt fra borgen. Hit må du. Opp i tårnet!

I Massa Marittima finner du trange gater og smug. Bratte trapper og hus som lener seg mot hverandre. Flotte hager og balkongkasser så fulle av blomster at de truer med å ramle ned. Du kjenner luktene og hører lydene. Luktene fra bakeren, kaffebarene og grønnsaksforretningene. Kaffe, mandler og sitrus. Herlig.
Grønnsaksmarked
Blomsterprakt
Det naturlige midtpunktet i Massa Marittima er Piazza Garibaldi. En vakker plass som domineres av en romansk-gotisk dom fra 1300-tallet. Jeg anbefaler deg å stikke en tur innom.

Duomo, fotografert en dag utenfor sesongen. Nesten folketomt.

På piazzaen møtes gamle og unge, og barna leker og spiller fotball på kriketrappa. Både fastboende og turister sitter på kirketrappa og spiser is, eller bare nyter det å være. Rundt piazzaen er det flere restauranter, og det er deilig å sitte her utover kvelden. Min favoritt-restaurant i Massa Marittima er I Tre Archi. Den har en fantastisk beliggenhet midt på piazzaen og de lager en vanvittig god pizza Diavole.

I Tre Archi

Det er ikke så veldig mange eksklusive butikker i byen, men det er et par skoforretninger som det er helt umulig å komme tomhendt ut fra. Andre greier du finner i byen;  klesforretinger, sportsbutikk, lekebutikk, helsekostforretning, antikviteter, våpen, tobakkshandlere, museer, gallerier, kirker, isbarer, matbutikk, frukt- og grønnsakshandlere, eiendomsselskaper, banker, apotek, suvernirbutikker, isenkram, blomsterforretninger, brillebutikk, smykkeverksteder, slakter, baker og en rekke enotecaer og oste- og skinkeforretninger. Sikkert mye annet også som jeg ikke kommer på i farta.

Dette ble brukt som kornlager den gang Massa Marittima var i krig med Siena.
Piazza Garibaldi

Bygninger som lener seg mot hverandre, som om de er gamle venner

Hovedgata en tidlig sommerkveld

Etter man har inntatt en deilig middag er det fint å flanere litt i gatene. Oppover. Og nedover. Før man finner seg en bar hvor man spiser en is med minst 7 kuler. Den italienske isen er utrolig god. Jeg er ingen stor is-spiser til vanlig, men gi meg en italiensk Pistasje-is, og jeg spiser mer enn de fleste.

Vil du lese mer om Massa Marittima finner du det  her .

Et av mine favorittbosteder i nærheten av Massa Marittima er Santa Laura. I et ombygd gammelt steinhus fra 1700-tallet har Gloria laget et lite paradis. Hun har klart å bevare den gamle stilen, selv om leilighetene har alle de fasiliteter du kan ønske deg. Lekre flislagte bad (mannen hennes eier tilfeldigvis en flise-fabrikk i Siena), air-con, internett og noe jeg aldri før har opplevd på en agriturismo; heis. Leilighetene er lekre, romslige og alle har egen uteplass.  Enten i form av balkong, egen hageflekk eller fast plass i hagen. Svømmebasseng er en selvfølge, og dette kan brukes til å gjennomføre x antall strafferunder etter is-utskeielsen kvelden før.


Svømmebassenget (foto: Tenuta Pogetti)

Santa Laura eies av Gloria, som er gift med en av arvingene på Moris Farm. Moris Farm er en av de aller største vinprodusentene i Maremma, og de eksporterer vinen sin blant annet til Norge. Jeg synes det er festlig at Gloria ikke liker vin. Det er kanskje derfor hun har valgt å jobbe med utleie istedet for med vin. Og det er fint, for hun er en fantastisk flott vertinne.

Santa Laura

Santa Laura

Og enda mer Santa Laura
Inne i leilighet Carraia (foto: Tenuta Pogetti)

Fellesrommet på Santa Laura (foto: Tenuta Pogetti)



Mer om Santa Laura kan du lese om  her

Midt i solsikkeåkeren

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...