tirsdag 7. juni 2011

Toscana - min store forelskelse

Jeg er forelsket i Toscana. Rett og slett. Jeg er forelsket i naturen, det rolige livet og det pulserende livet, menneskene, vinen og maten, luktene, smakene og alle fargene, kulturen og badelivet, sola og de svale vindene.

Toscana er så mye forskjellig. I vest har du strender og badeliv, i øst produseres mange av de kjente vinene, blandt annet Chianti, Brunello og Vino Nobile. I nord er det kjempefint å gå turer i fjellet. En grov kategorisering selvfølgelig, men variasjonene er så store og mange.

På www.toscanareiser.no finner du mye bra informasjon om Toscana, og det tilbys i overkant  80 forskjellig utleiesteder via nettsiden. Her kan dere velge mellom agritursimo, vinslott, hoteller og leiligheter.

Det er vanskelig å peke ut ett spesielt favorittsted, eller favorittby i Toscana. Nettopp fordi det er så mye forskjellig. Men dersom noen tvinger meg til å si ett sted, må det bli Firenze.

Verdens herligste lille storby. Pulserende og avslappende på en og samme tid.
Det bor omlag 400 000 mennesker her, hvorav halvparten bor i forstedene. I middelalderen var byen et knutepunkt for europeisk handel og finans, og den regnes som fødestedet for den italienske renessansen. Firenze var lenge styrt av Medici-familien, og du finner spor etter den gjengen overalt. Firenze er også berømt for sin storslåtte kunst og arkitektur. Det blir sagt at av de 1 000 viktigste europeiske kunstnere fra det andre millennium, bodde eller arbeidet 350 av dem i Firenze. Og det er ikke dårlig.

Jo mer jeg er i Firenze, jo oftere må jeg komme tilbake. Fordi jeg oppdager nye ting hele tiden. Nye steder, butikker, restauranter og museer som jeg bare  se. Men som jeg ikke rekker denne gangen heller. Så da skjønner dere at jeg må besøke byen igjen.

Jeg legger ved noen bilder av Toscanas mange sider. Er du klar til å drømme deg bort?


Piazza della Signora i Firenze en regnværsdag

Siena

Strendene utenfor Punta Ala i Maremma

Utsikt fra det høyeste tårnet i San Gimignano

Pisa - og ja, det er skjevt!

Scarline

Massa Marittima - byen som kommer høyt på mine "liker" lister

Vinmarker utenfor Montepulciano


Gaiole in Chianti, tidlig i desember.


På vinmuseum

Disse er klar til å drikkes


Duomen i Firenze

Overfylte strender i Marina di Pisa

Piazza Amfiteatro i Lucca

Firenze


Utsikt mot Firenze fra den lille byen Fiesole.

Chianti

Badeliv

Det arbeides i åsene overfor Lucca

Ponte Vecchio over elven Arno i Firenze

Bølgende åser og vinranker

"Alle" eier en Vespa

Fruktmarked

6 kommentarer:

  1. Så vakkert! De bildene ga meg virkelig reiselyst! Må komme meg til Italia snart, ser det er mye spennende å se der, og ikke bare i Roma! =)

    SvarSlett
  2. Ja, det er flott i Toscana. Og det beste, etter min mening, er at det er så mye forskjellig. Du kan oppleve mye spennende og forskjellig i løpet av noen få dager.

    SvarSlett
  3. Jeg har bodd ett år i Firenze så der føler jeg meg "hjemme", men den absolutte favoritten min er nok Lucca. Tror ikke det er noe som slår det å vandre en tur på bymuren enten det er sommer eller vinter... Eller tusle rundt i byen der det "alltid" skjer noe enten det er antikkmarked eller tegneseriefestival eller konserter.

    SvarSlett
  4. Jeg har enda ikke klart å finne "sjelen" til Lucca. Jeg har vært der flere ganger, og både spasert, løpt og syklet på muren. Og det er jo flott. Jeg har shoppet meg blakk i de mange butikkene i hovedgatene. Men jeg har ikke klart å finne frem til de gode spisestedene og de store kulturelle opplevelsene. Har du tips om spisesteder og andre opplevelser setter jeg stor pris på det.

    SvarSlett
  5. Uten at jeg skal si det sikkert så tror jeg ikke man finner de største kulturelle "åpenbaringene" i Lucca og jeg har vel heller ingen favorittrestaurant. For meg er det heller bare det å "være" der som gir meg noe. Men så spørs det vel også hva man er på jakt etter. For meg er f.eks det å stikke innom kirken hvor det er Puccini-konsert hver dag, en opplevelse. Har også vært på konsert og hørt på en sopran - i et konditori! Eller man koser seg med å gå på sjokoladefestival... Så for meg er det mere stemningen enn andre ting som gjør at jeg liker meg i Lucca.

    SvarSlett
  6. Sjokolade-festival skulle jeg gjerne vært på, jeg elsker sjokolade. Det er en sjokoladebutikk der med hjemmelaget (?) sjokolade, du har kanskje vært der. Må innom der når jeg er i byen. Ellers synes jeg også der ert fint å sykle og jogge på muren. Jeg løper en del her hjemme i Tromsø, og de gangene jeg løper på bymuren tenker jeg at, fy fader, så heldige de er som kan løpe her hver dag. I de flotte omgivelsene, og med så mye fint vær....

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...