torsdag 2. juni 2011

Oslopuls

Å vandre gatelangs i Oslo kan være flott. Når været er som i dag er det nesten ingenting som slår en spasertur i hovedstaden.

Camilla Colletts gate
Det er mange flotte bygninger i Homansbyen. På slutten av 1800-tallet bygde de som slo seg opp på østsiden av elven sine privathus her. Og da ble det ikke spart på noe. Forseggjorte bygninger og fine hager.

Gamle biler har en egen sjarm
Og på min vei videre gjennom Homansbyen sto denne lekre bilen. Noe annet enn Caddyen min...
Men ikke så praktisk, bare så det er sagt.

Sightseeingbuss
Jeg kunne ha tatt en av alle sightseeingbussene som kjører byen rundt. Konseptet er bra, hopp av og på der du ønsker. Jeg ønsker å gå.

Rådhusplassen
På Rådhusplassen er det et yrende folkeliv på en strålende dag som i dag.

Vestbanen
Rådhuskaia - utstiller B
Langs utstikkerne på Rådhuskaia ligger det som vanlig mange seilbåter.

Vippetangen, båten til Hovedøya
Planen var å ta ferja fra Vippetangen til Hovedøya, men da jeg kom dit hadde akkurat båten gått, og det var en time til neste avgang. Så da får jeg ha den turen til gode.

På Solsiden, Festningakaia, utsikt mot Aker Brygge
For aller første gang går jeg på Festningskaia. Her er det et yrende folkeliv, turister og Oslo-borgere i skjønn i forening. Og hunder.
Akershus Festning
Turen går videre til Akershus Festning.
Noen som husker hvem som grunnla  festningen?  Nei, tenkte jeg det ikke. Men det var altså
Håkon V Magnusson i 1299.
Akershus festning

Akershus festning

Festningen ligger ytterst på Akersneset og her har vært mange harde slag, det første i 1306. Nærheten til sjøen var helt avgjørende, krigsflåten var  en viktig brikke til militær makt. Det viste seg at Akershus Festning var strategisk viktig for hovedstaden og Norge.
Den som var herre på Akershus var herre i Norge. Så enkelt var det.
Skansen
 Tørst! Et glass hvitvin på Skansen passer fint. Her koser jeg meg i sola, og jeg sitter og betrakter alle de andre gjestene. På nabobordet sitter to franskmenn. De skal være ei hel uke i Oslo, og etter 2 dager er de allerede forelsket. Både i byen og hverandre.
Kaffedrikkern
På vei hjemover smaker det med en kopp kaffe.

På trikk nummer 18
Sliten etter en lang og fin dag i hovedstaden. Da er det flaks at trikk nummer 18 kommer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...