torsdag 16. juni 2011

Ekte vikinger!

Etter en drøy halvtime med buss fra Tromsø er vi fremme i Tønsvika. Det er strålende sol, og god stemning i bussen. Sammen med 40 LSK-supportere skal jeg besøke Tromsø Middelaldertun. Jeg er guide for gruppa denne dagen, og er like spent som alle de andre. Jeg har nemlig heller ikke vært her før...

Når vi er fremme ved parkeringsplassen ved Tønsvika, venter en  halvtimes spasertur gjennom vakker natur. Halvveis ramler vi over en drikkestasjon. Ikke dårlig! 
Cognac....

Og så er det bare siste kneika igjen



Det er flott utsikt herfra, og når været viser seg fra denne siden, kan det jo ikke bli bedre heller.

Middelaldertunet
Vi er kommet hit for en uhøytidelig kappestrid og for å spise god mat. Den som er best til å kaste øks og å skyte med pil og bue blir høvding for en kveld, og får innta høvdingstolen under middagen.
Instruksjon må til

Ikke alt er "middelaldersk. Øksene er fra Clas Olsson.

Full konsentrasjon
Under kyndig veiledning fra Tromsø Bueskytterlag, er vi i gang. La konkurransen begynne!

¨Tautrekking - eller hyssingtrekking
Taurekkingen blir tatt dønn seriøst. Da jeg sto der og så på dem, kunne jeg ikke la være å tenke sist gang jeg overvar en tautrekkings-konkurranse. Det var for noen uker siden i Tromsø, og da så det sånn ut;

Landskamp mellom det norske og russiske Sjøforsvaret. Norge vant overlegent.




Snart midnatt
Vi sitter ute og koser oss til langt på natt, og det er stor stas å oppleve midnattsola. Når vi blir ropt inn til middag, har vi nesten ikke lyst til å gå inn.


I Storstua serveres middagen og vi får servert noe som må være den beste fiskesuppa jeg noen gang har smakt. Helt nyyydelig! Reinsdyr til hovedrett er heller ikke å forakte. Og desserten, jordbær og rabarbra-kompott. Og is og kaker.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...