søndag 19. juni 2011

På historiske stier i Hobøl

Jeg er hjemme i Hobøl, der jeg er født og oppvokst. Ikke akkurat verdens navle, men et flott sted å vokse opp som barn. Stille, trygt og rolig.

Jeg begynner turen min på Tingvoll, huset hvor jeg har vært på utallelige juletrefester. Noen møter på søndagsskole og barneforening ble det også. Og danskeskole. I andre etasje var det bibliotek, det var åpnet hver tirsdag og torsdag. Der tilbragte jeg mye tid. Og hvem var bibliotekar? Bestefar.

Tingvoll
Tingvoll ble bygd rett før krigen av ungdomslaget. I 1967 var huset i forfall, og ungdomslaget solgte det til kommunen, som igjen overdro det til Hobøl Røde Kors. Etter en omfattende restaurering basert på dugnad ble stedet gjenåpnet tidlig på syttitallet. I tillegg til dansefester, bryllup, barnedåper, konfirmasjoner og begravelser har stedet innehatt en rekke ulike funksjoner. Kinodrift, ungdomsklubb, bibliotek, danseskole og frisørsalong er bare noe av det huset har rommet opp gjennom årene.
Jeg går videre langs stien som går langs riksvei 120 mellom Elvestad og Moss.
På gamle stier



Stien gjør en krapp sving, og jeg nærmer meg Hobøl-elva og Mjuke Bru. Brua er over 200 år gammel og er en del av den gamle RV 120.

Mjuke Bru

Mjuke Bru

Hobølelva har sitt utspring i Mjær, og munner ut i Vansjø.Den slynger seg frem over flate dalbunner i såkalte meandere og serpentinere, og det er dette som danner grunnlaget for mønsteret i Hobøls kommunevåpen.

Hobølelva er som en hovednerve gjennom bygda. Elva følger en gjennomgående sprekksone i fjellgrunnen. Ut fra fjellstrukturen skulle elva hatt sitt naturlige utløp ved Hølen, men på grunn av yngre sprekksoner skifter elva retning ved Høyfoss og renner sørover mot Vansjø. På strekningen fra Mjær til Brekke er det en rekke fosser og stryk. Fossene har vært viktige kraftkilder for møller, kverner og sagbruk opp gjennom tidene. Da energien ikke kunne transporteres slik som i dag, var strekningen fra Mjær til Brekke i tidligere tider et av landets tetteste industriområder.
Hobølelva
Elva er kanskje mest kjent for til tider å ha middels oversvømming. Spesielt ille blir det i området rundt Elvestad. Og det er i grunnen bare å gjette hvor jeg er fra. Her kan vannmengdene føre til så store problemer at jorder blir oversvømmet og bøndene i nærområdet ikke har mulighet for å komme seg over elva uten bruk av traktor.

Jeg går videre, og kommer til Hobøl kirke. Kirken regnes som en av Norges best bevarte middelalderkirker. Den er bygget i gråstein i romansk stil (rundbuestil) på slutten av 11-tallet. Døpefonten med granittkum og klebersteinsfot, er fra middelalderen, og antagelig like gammel som kirken selv. Dåpsfatet i messing er fra tidlig 1700-tall med fiskesymboler, frukter og blomster. Altertavlen fra omkring 1600 ble overmalt i 1703. Den viser innstiftelsen av nattverden. Verdifulle klenodier er en messehagel fra 1732 og en fra 1993. Ja, og så er jeg både døpt og konfirmert der.                   

Hobøl Kirke

1 kommentar:

  1. Her ble jeg både døpt og komfirmert i 1954 mener presten het Lerheim

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...