tirsdag 14. juni 2011

Bygdøy i strålende sommersol

Trange gater, velholdte hus og hager. Syklister og turgåere. Glade barn på sykkel og rulleskøyter. Turister og fastboende i skjønn forening. Mye trafikk og rift om parkeringsplassene. Fulle bord på Lille Herbern og Rodeløkka Kafè.  Reker og  hvitvin, kaffe og Båtis. Det er Bygdøy en strålende sommerdag.
Jeg tar bussen fra Nydalen og nesten helt fram til Fram og Gjøa.  Jeg vet jeg burde vært innom både disse, Sjøfartsmuseet og Norsk Folkemuseum, men jeg orker ikke. Ikke dag, når sola skinner fra skyfri himmel. Værvarslet lover regn på ettermiddagen, men det er ingenting som tyder på det nå.

Jeg tusler forbi en parkeringsplass og tar til høyre ned en smal blindvei. Og kommer ned til havna hvor jeg ser over til Lille Herbern. En liten båt med plass til 11 passasjerer frakter oss over. En båttur på 2 minutter, prisen er 30 kr tur/retur. Greitt med tur/retur billett i grunnen. Jeg kommer meg ikke tilbake på egenhånd.
På vei til Lille Herbern
Båten som frakter oss over.
 

En bitteliten øy. Idyllisk på sin måte, der den ligger rett på utsiden av Bygdøy mellom Sjøfartsmuseet og Huk.  Seilbåter ligger side ved side, og kajakker glir stille forbi.
Legg til bildetekst
Lille Herbern
Herlig sommermat

På Lille Herbern er det fullt, men jeg er heldig. Et eldre ektepar tilbyr meg en stol ved bordet deres. Perfekt. Jeg bestiller reker og et glass hvitvin. Livet er herlig!
Rodeløkka Kafè som pussig nok ikke ligger på Rodeløkka
Etter en times tid i hyggelig selskap forlater jeg Lille Herbern. Rodeløkka Kafè neste. Jeg stusser over navnet, og synes det er et merkelig navn på en kafè så langt fra den løkka. Men jeg skjønner snart greia. Stedet har navnet etter generalkonsul Ernst Rohde, som var en av kongens mest betrodde menn. Og serveringsstedet har faktisk eksistert siden 1873.  Hva man lærer når man er på tur! Et trivelig sted med løs snipp. Uhøytidelig og enkelt.  Kaffe og Båt-is.
Bare fantasien setter grenser


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...