mandag 1. august 2011

Italia -> Pompeii

Helt fra jeg var 8 år og leste om byen Pompeii, har jeg har et stort ønske om engang å komme dit. Etter omtrent 30 år ble besøket en realitet, og det er noe av det mest interessante og spennende jeg noen gang har vært med på.  Det overgikk alle mine forventninger! Min datter  på 14 sier at jeg får enda flere nerdepoeng av å innrømme at Pompeii er fantastisk...

Alle har vel hørt om Pompeii, byen som ble begravet da Vesuv hadde et utbrudd 24. august 79. Da ble byen begravet under seks meter med aske. Dette gjorde at byen ikke ble ødelagt, men tvert imot bevart som et enestående vitnesbyrd om livet i Romerriket.

På 1700-tallet ble Pompeii gjenoppdaget og i 1861 begynte en systematisk utgravning av byen. Det spesielle ved utgravningene her er avstøpningene av de som døde under utbruddet.

Vi så flere avstøpninger av innbyggerne underveis på vår oppdagelsesferd gjennom Pompeii.



Vi var innom butikker, hus hvor folk bodde, vi var hos bakeren, brød lå enda i den store vedovnen. Vi kjente nesten lukten av det.

Hos bakeren


Og vi var på horehus. Det ble kanskje ikke kalt det den gangen? Når vi kom inn der, så vi at det var hugget inn i steinveggene forskjellige seksuelle stillinger. Kjempesmart, da kunne kundene bare peke på et av bildene, og så var det bare å sette i gang.

Fotografen har vært utstø på handa.....


 Å finne frem til dette huset bød heller ikke på store problemer. Gatene var jo brostensbelagt, og med jevne mellomrom hadde disse brosteinene bildet av en penis som viste veien.. De var smarte på den tiden;)

Skilting i Pompeii


Disse gatene var også smart laget. Det var en slags fortau og en midtrabatt, og kjerrehjul passet selvfølgelig perfekt nede i hjulsporene. Og fotgjengerfeltovergangene var laget som steinblokker som lot forgjengere passere over veien uten å måtte gå i den møkka som helt sikkert samlet seg nede i kjerrehjulsporene.

Guiden forteJegller....
Pompeii fasinerte meg mer enn jeg trodde var mulig, og er det ett sted jeg helt sikkert skal tilbake til er det hit!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...