torsdag 4. august 2011

Italia -> Fiesole

I åsene overfor Firenze ligger den lille koselige byen Fiesole. Byen er opprinnelig en etruskisk bosetning som vokste seg stor i romertiden. I dag står amfiteatret igjen som minne om fordums tid. For å komme til Fiesole tar lokalbussen fra Firenze sentrum, og etter 15 minutter er du fremme. Bussreisen er et eventyr i seg selv. Svingete veier, god utsikt og hyggelige medreisende. Du betaler 2 euro for billetten, husk bare å kjøpe den på stasjonen for på bussen går det ikke.

Fiesole domineres av Piazza Mino hvor katedralen ligger. Jeg har vært på gudstjeneste her, men jeg må innrømme at hovedgrunnen til det var at det var et kraftig regnvær ute, og ingen restauranter var åpne. Men når jeg først var kommet inn, var det en fin opplevelse det. Etter at presten hadde sagt sitt, kom en av sognebarna opp og leste et eller annet vers. Og de røde lampene som lyste på skriftestolene, skiftet farge til grønt, og så var det fritt frem for alle å innrømme små og store synder. Og gjett om de ble flittig brukt. Morsomt.

Små barer og restauranter omkranser piazzaen, og om sommeren er det hyggelig å sitte på en av uterestaurantene. En gang i måneden er det marked på Piazzaen, og da kan du kjøpe alt du ikke visste at du trengte.







Markedet hvor du kan kjøpe det meste
Jeg fant ei skikkelig stilig lampe sist jeg var her, men det er ikke så enkelt å få med slike ting hjem, blir litt trangt i kofferten kan du si.


Helt øverst i Fiesole ligger San Fransesco-kirken og den bratte veien opp hit går forbi en populær park med skyggefulle kristtorn hvor malere står og gjenskaper den berømte utsikten over Firenze. En gang skal jeg også stå her og male. Å lære å male, eller iallefall å delta på et malerkurs, står høyt oppe på min liste over ting jeg vil gjøre. Når du er midt i bakken opp til kirke, og stopper opp, og ikke helt skjønner hvordan du skal klare å gå de siste meterne til toppen blir du reddet av en veskebutikk på høyre hånd. Fantastisk beliggenhet, du må jo bare innom. Jeg har flere vesker som jeg har kjøpt der....
San Fransesco-kirken

Mitt favorittspisested i Fiesole heter Vinandro og ligger midt på Piazza Mino. Her koser vi oss med enkel mat, og du kan velge mellom rød og hvit vin. Enkelt og greit. Her slapper du av mens det spilles jazz dagen lang. Det er ikke plass til mange gjester her, og bordet må du dele med andre som er innom. Sist jeg var der, delte jeg bordet med en hyggelig gjeng fra Tyskland. Et glass vin blir fort flere i hyggelig selskap, og jeg er glad jeg ikke hadde bilen på parkeringsplassen. Bussen tilbake til Firenze går et par ganger i timen på kveldstid, og rekker du ikke den siste er jo taxi en fin innretning.


Vinandro
På vei nedover fra kirken
Vil du vite mer om Fiesole? Klikk her.
Et av mine favorittbosteder i nærheten av Fiesole er Villa Campolungo.

Her har norske Erik og Silvia med lidenskap og entusiasme restaurert og bygget opp en gammel olivengård fra 1427. Her finner du 6 dobbeltrom som er lekkert og komfortabelt innredet. Rommene ligger spredt over 3 bygninger.Her senker du skuldrene og bare nyter livet
.
Her serveres det hjemmelaget og god frokost. Maten er kortreist, det vil si at råvarene kommer fra distriktet. Frokosten kan inntas på terrassen utenfor spisesalen. Hjemmelaget aprikossyltetøy, ricottaost laget av sauemelk, nybakt brød, italiensk kruttsterk kaffe og friskpresset appelsinjuice gir deg en knallgod start på dagen.

Erik og Silvia har også begynt å restaurere en gammel stall hvor det skal bli konferanserom. Her kan vi etterhvert tilby malerkurs, yoga, skrivekurs, treningsturer med mer.

 



 



 


 Vil du vite mer? Klikk her.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...