onsdag 24. oktober 2012

Wien - dag 3

Den store sightseeing dagen! Det er strålende sol, og ikke så mye vind som det har vært tidligere. Blir det endelig et glass Grüner Veltliner utendørs?

Det går en «ringvei» rundt Innere Stadt. Denne er ca 4 km lang og 47 meter bred, og på begge sider av ringen er det fantastiske byggverk fra så å si alle tidsepoker. Gotisk, barokk, renessanse, neo-klassisisme. …og helt sikkert mye annet staselig også. Jeg må slå opp i en eller annen bok når jeg kommer hjem.

Jeg passerer  universitetet, rådhuset og parlamentet.

Jeg stikker innom Hofsburg. Et passende sted for et glass vin, tenker jeg, mens jeg prøver å huske hva jeg lærte om Habsbburgerne i historietimene på skolen. Sørgelig lite, må jeg erkjenne. 

 Jeg går innom Mozart Cafè, en av disse kjente kaffehusene som man bare må besøke når man er i Wien. Kaffe og Apfelstrudel smaker fortreffelig.

Jeg besøker kunstmuseet Albertina og setter muligens ny Østerriksk rekord i å se det meste av det som finnes der inne. Munch, Monet, Manet, Piccasso og Klimt for å nevne noen. Finnes det ingen kvinnelige malere? Når det endelig er sol og fint vær har jeg mest lyst til å være ute, og jeg sier til meg selv at det er derfor jeg gjør Albertina unna på en snau time.

Jeg fortsetter videre mot Staatspark. En utrolig vakker park, østerrikerne vet å holde orden.  Jeg sitter og sløver på en benk i en times tid før jeg spiser lunsj på noe som heter Johann.  Her kommer jeg i snakk med en meeeget fiin norsk frue som har bodd i byen i 46 år.

Etter nok en time i sola, flanerer jeg videre inn mot sentrum. Igjen ut og inn av butikker. Nytt kaffehus rett forut. Cafè Central. Kaffe og Grüner.

Tilbake på hotellet er det godt å sitte med beina høyt og bare gjøre ingenting. Og jeg gjør ingenting i en drøy time før jeg går ut og spiser middag. I flotte lokaler bare et steinkast fra hotellet spiser jeg Caprese til forrett og hvitløkssuppe. Da orker jeg dessverre ikke mer. Dagens kakeinntak sørger for det.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...