lørdag 31. mars 2012

Wien - dag 1

Hotel de France er et hotell etter mitt hjerte! Når jeg hopper ut av taxien fra flyplassen, kommer det noen og tar hånd om bagasjen min umiddelbart. After you, my lady! Og vips, så er bagasjen levert på rommet mitt. Og for et rom! Jeg er fornøyd;) Påskeferien i Wien har begynt fint.

Jeg starter dagen med et glass Prosecco i senga, iført hotellets supermyke morgenkåper. Det står tekoker på nattbordet også, men jeg synes det passer bedre med et glass vin i Wien.

Fantastisk start på dagen;)


En ny by. Lurer på hvor jeg skal legge dagens rute? Tenker at  det er lurt å prøve å gjøre meg kjent i Innere Stadt.

Det første jeg ramler over et et Ostemarked. Men jeg ser ikke en eneste ost, men derimot 100 000 vis av påskegg. Og jeg må se på skiltet en gang til, og skjønner jo etterhvert at det ikke er ostemarked, men påskemarked. Og jeg tenker at jeg bør freshe opp tysken min litt.
Ostemarked?
Det var påskeegg! Ikke ost...

Jeg flanerer gjennom handlegatene Graben og Kärtnersstrasse. Er innom noen butikker, men kjøper ingenting. Har jeg feber, lurer jeg litt på, men jeg følger meg i fin form.
Sko i alle farger og modeller - på Salamander


St Stefan domen neste. Den er virkelig flott, men jeg kan ikke la være å tenke at i forhold til Duomo i Firenze blir den litt puslete.
St Stefans domen. Vakker!
 Neste stopp er Staatsoperaen og jeg stikker innom kafeen der og nyter et glass Prosecco.
Staatsopera

På kafeen i Staatsoperaen

Lunsjen inntas på Trattoria Santo Stefano. Her har de et såkalt Gourmet-pass, noe som betyr at jeg neste gang jeg kommer hit får 2 glass vin gratis. Noe å tenke på?

Er innom en sjokoladebutikk. Herfra går jeg ikke tomhendt....

Jeg klarte ikke å velge... så det ble mange!

Jeg går innom Demel og drikker Cappchino og spiser Sachertorte. Visstnok en av de beste i byen.
Sachertorte produseres på løpende bånd.

Jeg er stappmett! Allikevel lurer jeg på hvor jeg skal spise middag. Jeg tusler tilbake til hotellet, legger meg i senga, drikker ett glas vin, hører på Smooth Jazz på Spotify og tenker at påskeferie er herlig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...