torsdag 1. desember 2011

Firenze i november, dag 1

Endelig! Jeg er i Firenze igjen. Det er en strålende novemberdag, sola skinner fra skyfri himmel og jeg kjenner sommerfølelsen komme snikende.

Jeg slentrer rundt i gatene
 
Piazza della Signoria i strålende novembersol
 

Målet med disse dagene i Firenze er følgende:

1: overvære Firenze Marathona
2: gå på befaring på en rekke hoteller
3: fotografere
4: oppleve nye kulturelle ting
5: spise god mat og drikke god vin
6: spise på andre restauranter enn det jeg har gjort før
7: treffe nye mennesker
8: gjøre ingenting, eller i det minste bare det jeg har lyst til
9: handle julegaver?

Rekkefølgen er helt vilkårlig satt opp.

Denne gangen prøver jeg å reise lett, og det går kjempefint. Da jeg trasker opp de 42 trappetrinnene til leiligheten hvor jeg bor har jeg bare håndveska med meg. Bagen ligger fortsatt på flyplassen i Frankfurt og blir levert en eller annen i løpet av kvelden. Enkelt å reise på denne måten:)

Jeg bor bare en steinkast unna Piazza della Signoria og jeg stikker dit for å suge til meg Firenzes atmosfære. Her yrer det som vanlig av både fastboende og turister. Det er lett å skjeldne dem fra hverandre. Kort oppsummert og litt generaliserende; den kvinnelige turist med ryggsekk, joggesko/støvler med fraværende heler, vide og behagelig klær samt kamera. Italienske kvinner; håndveske fra Gucci eller Prada, støvletter med skyhøye stiletter, ettersittende bukser (gjerne i skinn) og trange overdeler og store glossy handleposer fra Ferragamo eller Chanel.



Kø til Uffizi-galleriet. Jeg er glad jeg ikke skal dit...
 

David

Jeg kaster et blikk på kopien av David og av Neptun før jeg tar ett glass Prosecco på Caffe Perseo. Jeg får med meg de siste solstrålene som klarer å lure seg ned på plassen mellom Palasso Vecchio og Uffizi.
Et glass Prosecco er ikke å forakte;)


Lunsjen inntas på Italian Bar og jeg stikker innom Alvise Giustinian hvor jeg kjøper juletrekuler i Muranoglass.

Neste stopp er Santa Croce. En fantastisk vakker kirke som jeg tidligere bare har sett utenfra. Nå har jeg endelig tid til å gå inn. Det er her blant andre Michelangelo, Galileo, Macchiavelli og Dante ligger begravet.








Telefonen ringer og bagen er på vei!

Jeg lurer på hvor jeg skal spise middag. Jeg har egentlig lyst til å spise på Noe, men der har jeg vært før. Og planen min er jo som sagt å spise på nye steder. Jeg slår (nesten) vilkårlig opp på en side i reiseguiden og havner på et sted som heter Trattoria Casa di Dante. Et hyggelig og uformelt sted i nærheten av Santa Croce. Jeg spiser (som vanlig) Bruschetta til forrett og ender opp med Ravioli til hovedrett. Og Zero og Prosecco i glasset. Veldig bra.


Jeg er liksom ikke helt klar for senga enda, og jeg går gjennom gater som fortsatt syder av liv opp til Piazza della Repubblica. Her vet jeg det er en fantastisk bokhandel som er åpen til midnatt. Jeg finner en ny reiseguide om Firenze og tusler hjemover. Og havner der jeg pleier å havne når jeg skal hjem. Rett på den andre siden av veien for der leiligheten min ligger, er det nemlig et hull i veggen. Stedet heter All Antico Vinaio. Og her er det Self Service på vin til 2 euro glasset, nesten gratis Crostini inne og høy stemning ute.


Bare ett lite stopp her før jeg er hjemme

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...