lørdag 3. desember 2011

Firenze i november, dag 3

Jeg våkner tidlig og kikker ut gjennom glippen i gardinene. Like strålende vær i dag. Jeg hopper i klærne, løper ned trappene og er klar for en ny dag hvor de flotte opplevelsene står i kø.

Jeg spiser frokost på Bar Cucciolo, en liten bar hvor de selger alle slags sandwicher, paninier og croissanter. Og selvfølgelig skikkelig god Cappuchino. Regningen kommer på 6 euro, og betales med glede.


Travelt opptatt med å smøre panini


Her er det bare å velge og vrake

I dag skal jeg på befaring på tre hoteller i forbindelse med et skrivekurs vi skal arrangere i mars 2012. På hotel Pitti Palace al Ponte Vechio treffer jeg Sabrina. Hun viser meg rundt på hotellet og forteller at hun har lest mange bøker av norske forfattere. Både Nesbø og Stieg Larsen, sier hun fornøyd. Da hun spør om jeg er kollegaen til Jon Nesbø ser jeg ingen grunn til å benekte det. Kanskje jeg får en bra pris på leie av møterommet.

Jeg er kaffetørst og stikker innom Il Panini del Chianti, en liten koselig bar rett utenfor hotellet. Men har de kaffe? Niks! Og jeg blir på en måte tvunget til å ta et glass Prosecco. Midt i arbeidstiden.


Kanskje jeg skal kjøpe med meg en Chianti Classico?

Jeg leser litt i en engelsk nyhetsavis for Firenze og ser at etter nærmere 40 år med intens forskning har de nå muligens funnet ut hvordan Brunelleschi har klart å konstruere kuppelen i Duomo uten å bruke trevirke som forsterkning i konstruksjonen. Endelig, tenker jeg. Endelig! Jeg bestemmer meg for å klatre opp på toppen av kuppelen senere for selv å sjekke ut hvordan disse mursteinene holdes på plass.

Neste stopp er befaring på hotell Torre Guelfa. Hotellet er kjempefint, men det viser seg at det ikke er noen møterom her, og da blir det vanskelig å avholde kurs. Jeg stryker dette av lista over potensielle steder og stikker ut i den skinnende, blå dagen.

På Piazza di Repubblica syder det av liv, akkurat slik det skal gjøre på en dag som denne. Jeg finner meg et bord på Restaurant Gilli og får virkelig lettet lommeboka. En salat og et glass med Prosecco (riktignok med et bringebær oppi) koster den netto sum av 240 kr. Jeg er litt usikker på om det er verdt det.
Deilig!

Så er det videre til det neste hotellet hvor jeg skal treffe Nicki. Hotellet ligger ca 10 minutters gange fra Duomo og det kjennes på en måte skikkelig usentralt ut. Og jeg lurer på om jeg allerede har bestemt meg for at det første hotellet jeg var på, er det som vil passe gruppen min best. På vei tilbake mot mer sentrale områder er jeg innom det store markedet. Og jeg stikker innom Melrose, en Vintage-butikk og en rekke andre steder som jeg knapt nok husker. Må nesten sjekke handleposene for å finne ut hvor jeg har vært. Eller kanskje lettere, hvor jeg ikke har vært.

Utsikt fra hotelltaket


Jeg skal på kirkekonsert i Chiesa San Lorenzo al Ponte kl 2100 og må sørge for å få i meg en tidlig middag. Jeg går over Ponte Vecchio og ser meg litt rundt i det området av byen som heter Oltrarno. Dette området på den andre siden av elven Arno var et lite populært sted, helt til Medici-familien fikk bygget Palasso Pitti her slik at barna deres skulle få oppleve landlig og frisk luft. Oltrarno ble stedet for alle arbeiderne som jobbet med og på palasset og fortsatt i dag finnes det veldig mange håndverksbutikker og verksteder her. Jeg oppdager en eksklusiv liten restaurant hvor jeg bestiller et bord til i morgen kveld.



I dag vil jeg spise raskt og billig og jeg ender opp på en pizzarestaurant med en skikkelig irriterende julenisse oppunder taket. Oppblåsbar, i lysende plastikk og som omtrent hvert femte minutt brøler Merry Christmas. På bordet ved siden av meg sitter det også en stakkars enslig dame:) Hun heter Jessica og er fra Boston. Vi blir sittende og prate oss gjennom middagen, desserten og en flaske vin. Kun avbrutt av den tidligere nevnte nissen.

Jeg får det litt travelt, kirkekonserten begynner om 10 minutter. Jeg løper gjennom gater og smug, på høye heler, over Ponte Vecchio og inn på kirketrappa. Stengt! Ikke en sjel er der. Bare plakaten som forteller om konserten henger der. Dagens store skuffelse. Jeg hadde virkelig sett frem til dette.
Konserten ble dessverre ikke noe av


 Hva nå da, tenker jeg. Kvelden er ung, og jeg kan ikke gå inn i leiligheten enda. Jeg er ikke i Firenze for å sove bort tiden heller. Så jeg flanerer litt rundt i gatene, ser på livet i gatene og på Piazzane. Jeg prøver å ta noen bilder. Uten særlig hell, jeg er skikkelig elendig til å ta bilder i kveldsmørket.



På en bitteliten bar, det er bare 4 barkrakker stopper jeg og tar et glass hvitvin. Jeg blir nødt til det, noe Prosecco har de nemlig ikke. Dette er et sted jeg kan like. Virkelig laidback, rimelig og enkelt.



Kvelden avsluttes med et glass Rosso og oliven på restaurant Il Caminetto.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...