torsdag 1. desember 2011

Firenze i november, dag 2

I dag, søndag, går Firenze Marathon av stabelen. Jeg har startnummer men startforbud. Jeg har fått lov å løpe siden i midten av september og får heller ikke løpe i dag.

Litt ergerlig og litt deilig. Når jeg spiser frokost på Kaffe Perseo og venter på at de første løperne skal runde opp på Piazza della Signoria med kun et par kilometer igjen til mål, er det mest deilig.


Vi venter på løperne

Endelig! Her kommer de første

Bekele leder, om han vinner er jeg litt usikker på, har ikke brydd meg med å sjekke resultatlistene.

Det er fortsatt lenge til de store massene kommer, og jeg tusler over Ponte Vecchio og går en lang tur i Bobolihagen. Det er så varmt at jeg kan gå rundt i T-skjorte. Det er ikke verst det, sånn helt i slutten av november:)


På vei over Ponte Vecchio

Kjekkas i Bobolihagen


Helt nederst i hagen ligger dette bassenget med fontener, blomster og statuer. Hele parken er egentlig et gedigent utendørs galleri.
Det er statuer overalt

Palazzo Pitti - ganske mektig!


Og her kommer det flere sprekinger


Og noen som løper litt saktere, men som kanskje er de jeg beundrer mest!

Jeg blir så lenge i Bobolihagen at løpet nesten er over når jeg setter med ned på Piazza del Pesce med en Prosecco. Stolte løpere med medalje rundt halsen og varmefolie rundt kroppen møter meg i stedet for svette og slitne løpere.


Respekt

Det er lunsjtid og jeg flanerer gjennom byen. (Jeg synes det er stiligere enn å spankulere...)
Jeg spiser lunsj på I Mangiarino, et uformelt lite sted, stappfullt med italienere som prater og gestikulerer. Jeg kikker litt mer i guideboka og prøver å legge en plan for ettermiddagen og kvelden.

Inne på I Mangiari er det full fart


Julegatene begynner å bli ferdig pyntet og i et anfall av julegaveshoppemodus går jeg innom det største shoppingsenteret i byen. Jeg skjønner fort at dette ikke er det smarteste tidspunktet å gå hit på. Første søndag i advent, tilbud i hele senteret, 10 000 maratonere fortsatt med medaljene rundt halsen og resten av innbyggerne også i handlemodus. Det blir ikke så mye handling på meg, det jeg eventuelt måtte ha kjøpt kan jeg ikke skrive her. Man vet jo aldri om eventuelle julegavemottakere kan finne på å lese dette....

Julehandelen er i full gang på COIN


Middag spiser jeg på Baldovino like ved Santa Croce. Endelig Pizza!! Kule lokaler, kule ansatte og ende kulere gjester.

Snakk om å bli sliten etter handling og pizzaspising tenker jeg da jeg sitter med ett glass Prosecco på Moyo. En bar og nattklubb med øredøvende musikk og med et klientell hvor alle er under 25. Men skal jeg prøve nye steder får jeg gjøre det skikkelig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...