lørdag 8. oktober 2011

Travel+Leisure heier på Firenze!

Dette reisemagasinet slår fast at Firenze er nr 2 på listen over verdens mest populære feriebyer. Det kan jeg forstå! Lille Firenze er min store favoritt. Rolig og pulserende på en og samme tid. Her får du alt. Gallerier og museer, isbarer og restauranter, piazzaer og katedraler, klokketårn og markeder, grønne hager og maratonløp, Prada, Gucci og billige kjeder om hverandre. Og så mange flotte støvletter av du garantert får overvekt når du skal hjem.

Duomo fotografert fra Campanilen (klokketårnet)

Tøffeste karen på Piazza Signora

Firenze har alt. Det fine med Firenze er at jeg aldri blir ferdig med den. Jo mer jeg er der, jo mer oppdager jeg hva byen har å by på. I november skal jeg dit i igjen, og da skal jeg på en jazzklubb jeg kom over sist jeg var der. Og jeg er påmeldt maratonløpet som går på brosteinsbelagte gater og gjennom trange smug. Jeg skal opp i kuppelen på duomo en gang til (jeg er sååå fasinert av det bygget!).  Det er en bokkafè jeg skal besøke igjen, og jeg skal innom et galleri som var stengt forrige gang jeg var der.

Kuppelen i Duomo

Helt oppe under kuppelen. Vakkert, ikke sant.


Mitt favorittspisested i Firenze heter Noè, Et lite trattoria med fantastisk personale som behandler deg som en dronning. Her spiser du enkel, men utrolig deilig mat. Hvorfor jeg har blitt så begeistret for Noè er jeg ikke helt sikker på, men stedet har sjarm og sjel. Det, sammen med god service og god mat, holder lenge for meg.

På Noè


Bobolihagen og kostymemuseet er et must, jeg er usikker på hva mange ganger jeg har vært der, men for meg er det obligatoriske besøk når jeg er i byen. Jeg skal for femte gang prøve å få plass i den lille eksklusive gruppen som får være med gjennom Vasari-korridoren, og jeg har innmari lyst til å bli med padleklubben ut på elven Arno. Jeg skal også på sjokolade- og olivenoljesmaking. Enda en kirkekonsert skal jeg også få med meg. Så vakkert og så stemningsfullt. (Og ganske kaldt, de fyrer ikke så veldig mye i disse gamle steinkirkene...) Og dersom jeg får tid, vil jeg veldig gjerne være med på matlagingskurs.

River Arno, tatt fra roklubben

Santa Maria Novella

Nok å smake på - deilig olivenolje!

Bobolihagen


Fy fader, som jeg gleder meg til november!

PS! Dersom noen av dere lesere har noen tips til hva jeg burde se mens jeg er i Firenze, blir jeg kjempeglad.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...