tirsdag 6. september 2011

Frankrike -> Il'e de Re

Kun 2,5 timer med fly fra Rygge og 45 euro med taxi ligger øya Re. Et lite stykke idyll ute i Atlanterhavet.



Jeg leste en artikkel om øya i Tara, og da jeg fikk noen ekstra fridager benyttet jeg muligheten til å dra hit noen dager. Jeg har valgt å bo på samme hotell det er referert til i artikkelen til og med. Jeg gjør det enklest mulig denne gangen:) Hotellet ligger på havna i landsbyen St Martin. Den største byen på øya, men dog bitteliten. Jeg skjønner allikevel fort at jeg slipper å gå sulten, det er nok av spisesteder her. Små sjarmerende steder, mange med sin egen spesialitet på menyen. Østers er visstnok noe jeg bare må prøve når jeg er her. Litt usikker på akkurat det, jeg får se. I går ble det Galettes (pannekaker) med mozzarella, pesto, skinke og salat til lunsj og salat med geitost og nøtter til middag. Det smarte med å spise salat til middag, er at det alltid blir plass til dessert. Denne gangen eplepai med fløte.

Ile de Re er dekket av et edderkoppnett med sykkelstier, og sykling er på mange måter et must. Det koster 12 euro pr dag å leie sykkel. Skikkelige sykler med ballongdekk, seter med fjærer og handlekurv. Alle sykler her. Du finner til og med sykler med rullestol foran, noe jeg aldri har sett før. Jeg møtte faktisk et par sånne på sykkelturen min i dag.


Her sykler du på sykkelstier som runder hushjørner i 90 graders vinkel, på stier som går gjennom vinmarker og østersfarmer, saltutvinningsmarker og røsslyngproduksjon. Jeg har gått på slang i vinåkeren, østersfarmene syklet jeg fort forbi.


De små landsbyene på øya ligger som perler på en snor, og du bruker ikke lang tid på å sykle imellom dem. Et glass vin i La Flotte, lunsj i Les Portes, ny vinstopp i Rivedoux-Plage og middag i Sainte Marie.

Til frokost møtte jeg forresten et par som også hadde havnet her på grunn av denne artikkelen i Tara.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...