lørdag 13. august 2011

Italia -> Toscana -> Buonconvento -> Salicotto

Det er uendelig mange små byer, landsbyer og tettsteder i Toscana. Noen steder bare må du se, mens andre gjør det ikke noe å hoppe over. Jeg har vært innom de aller fleste stedene som jeg har kommet borti på min vei gjennom Toscana. Siden jeg er der mye både i jobbsammenheng og privat, har jeg kjørt noen mil der nede.

En sen novemberdag


En liten by, som mange helt sikkert bare kjører forbi, er Buonconvento. Den ligger der litt ensom, et langt steinkast fra Siena. Det er synd å kjøre forbi, for den er nok en av  Toscanas mest maleriske småbyer. Byen ligger i en dalbunn, og det er kanskje derfor man ikke drar dit. Toscanske byer skal liksom ligge på en høyde.



Porta Senese


Buonconvento har en bymur fra 1379, og denne er usedvanlig godt bevart. Her finner du murkroner og praktfulle gotiske porter. Dessverre ble den store sørporten, Porta Romana, ødelagt av tyskerne i 1944. Allikevel utgjør bymuren en perfekt ramme rundt de trenge gatene og de røde mursteinsbygningene. Man får nesten følelsen av at tiden har stått stille her i Buonconvento. Det jeg liker aller best ved byen, er at det er befriende få turister her.

I Buonconvento finner du alt du trenger. Banker, restauranter, barer og butikker. Og supermarkeder, men de ligger heldigvis utenfor det historiske sentrumet.
Byen er kjent for sin Val dÀrbia DOC hvitvin og Vin santo. Anbefales på det varmeste. Ja, og dere må sørge for å prøvesmake de hvite trøflene som vokser i åsene bak byen.

Jeg liker å late som jeg er litt kulturell,  og jeg har vært innom Museo dÀrte Sacra.


Det begynner å bli en stund siden jeg var i Buonconvento nå, men jeg skal prøve å komme meg dit en tur i løpet av året. Det er togstasjon i byen, så det er enkelt å komme seg til og fra. Byen ligger mindre enn 3 mil fra Siena, og det er heller ikke langt til Firenze. Så hvorfor ikke bare sette seg på toget i Firenze og ta turen dit. Jeg gleder meg allerede. 
Det er flere bosteder både i og utenfor byen. Min favoritt er Salicotto, og det ligger ca 2 km unna sentrum. Dette er stedet hvor du nyter det toscanske livet og senker skuldrene. Du bor i flotte dobbeltrom eller i en suite, og du bader i saltvannsbasseng. Frokosten spiser du ute og kaffen tar du gjerne på kjøkkenet til vertsskapet.

Et av dobbeltrommene

Salicotto

Nydelig utsikt over det toscanske landskapet

Vakkert!
Saltvannsbassenget venter på deg
Her nyter du frokosten
Salicotto
Salicotto
Jeg har også skrevet litt om Salicotto i et tidligere blogginnlegg, og du kan også lese om det her.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...